Mercedes heeft sinds de invoering van de nieuwe V6 hybride motor in 2014 alle titels op hun naam geschreven, zowel wereldtitels bij de coureurs als constructeurs. Dit is natuurlijk een ontzettend knappe prestatie van het Duitse fabrieksteam, toch zouden veel Formule 1 fans graag weer eens zien dat een ander team of een coureur van een ander team aan het einde van het jaar een van de titels pakt. Het volgende Formule 1 seizoen in 2020 is het laatste seizoen met de huidige reglementen voordat we in 2021 overgaan op hele nieuwe reglementen. Of Mercedes na 2021 nog steeds het dominante team is is onmogelijk te voorspellen, maar kunnen ze ook van de titels in 2020 afgehouden worden?
De staat van het team
Mercedes heeft de zaakjes natuurlijk al jaren perfect op rails, ze hadden de eerste jaren na de invoering van de motorreglementen de beste PU en ook aan het chassis was niets mis. Hoewel Red Bull meerdere jaren misschien wel het beste chassis had, hadden ze met de Renault motor een onbetrouwbare en minder krachtige motor als Mercedes. Ook aan de coureurs was bij Mercedes natuurlijk niets mis, ze hadden de eerste twee jaar Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Hoewel ze op en naast het circuit ook wel eens met elkaar in aanraking waren gekomen, had dit nooit effect op de titels. Sinds de komst van Valtteri Bottas in 2017 heeft Mercedes een perfecte tweede man achter Lewis Hamilton. Op motorgebied zijn ze inmiddels wel ingehaald door Ferrari, die dit jaar een gigantische stap gezet heeft. Echter heeft Mercedes dat gedaan met hun chassis, waar Red Bull de laatste jaren het beste chassis had, was het Mercedes die met de 2019 reglementen met de beste auto aan het jaar begon.
dat gedaan met hun chassis, waar Red Bull de laatste jaren het beste chassis had, was het Mercedes die met de 2019 reglementen met de beste auto aan het jaar begon.
Ferrari lijkt de meest voornaamste uitdager
Ferrari is het meest bekende en succesvolste team in de Formule 1 geschiedenis, toch hebben ze sinds 2007 geen titel meer gewonnen en dat vindt het Italiaanse team onacceptabel. Ferrari had het tijdens de eerste jaren van de hybride periode zeer lastig, de motor was te zwak vergeleken met die van Mercedes en ook aan de auto mankeerde veel. Ze hebben in 2017 stappen gezet en redelijk lang kunnen strijden met Mercedes, echter was Mercedes na de zomerstop van dat jaar weer oppermachtig, hetzelfde geldt eigenlijk voor 2018. Dit jaar kreeg Ferrari er een nieuwe coureur bij, in de persoon van de talentvolle Charles Leclerc die dus teamgenoot is geworden van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Waar Ferrari zeer sterk was tijdens de wintertest, was het Mercedes die geweldig aan het seizoen begon met 8 overwinningen in de eerste acht races. Het duurde tot Spa voordat Ferrari de eerste overwinning van het seizoen pakte, maar toen waren ze los ook. Ze wonnen ook de races in Italië en Singapore en pakte meerdere pole positions. Dit was echter te laat in het seizoen om nog te kunnen vechten voor de titels, het geeft het Italiaanse team wel veel hoop voor 2020, zeker met de voorsprong die ze hebben op motorisch gebied.
Kan Red Bull ook een uitdager worden?
Waar Red Bull de laatste jaren het beste chassis had was dit tijdens het begin van dit seizoen ook ineens anders. Er waren nieuwe regels rondom de voorvleugel, bargeboards en achtervleugel gekomen en Mercedes sloeg hier gelijk de spijker op de kop terwijl Red Bull er wat moeite mee had. Deze achterstand lijken ze wel weggewerkt te hebben maar ze lopen nog steeds achter op motorisch gebied, echter biedt de ontwikkeling van de Honda PU dit seizoen ook veel hoop voor volgend jaar. Het is te hopen voor het Oostenrijkse team dat Honda in de winter weer een grote stap kan zetten en dat ze er met hun chassis gelijk kunnen staan, dan is er veel mogelijk. Qua coureurs lijkt het nu goed te zitten echter weet je het met hun nooit. Max Verstappen is natuurlijk een zekerheidje maar de positie van Alexander Albon lijkt op dit moment nog niet zeker. Echter doet de Britse Thai het erg goed sinds zijn overstap naar Red Bull en hij raakt ook steeds meer gewend aan de auto, de snelheid van Verstappen kan hij nog niet evenaren maar hij heeft alles om een goede tweede man te worden. Gaat Red Bull of toch Ferrari in 2020 Mercedes van de troon stoten? Of wordt het weer het Duitse team? Je kan het volgen op gptoday.net.
Ontdek meer autonieuws voor mannen op lifestyle nieuws platform mensgoodlife.