Ondertussen leven we alweer een hele tijd in de zogeheten coronacrisis. Onder andere de horeca heeft het zwaar getroffen. Florerende restaurants waar de reserveringen binnenstromen, heerlijke ontbijt- en lunchrestaurants waar de mensen elke ochtend en middag in en uit lopen… Ze moesten allemaal plots de deuren sluiten. Voor hoelang precies? Dat weet niemand. Zonder een concreet einde in zicht, kon de horeca niet anders dan creatief zijn en afhaal- en take away maaltijden bleken hun “redding”. Verschillende restaurants stelden hun afhaalmenu samen, maar wanneer je hier helemaal niet in thuis bent, is dit makkelijker gezegd dan gedaan.
Van heerlijke kip take away gerechten tot vegetarische pareltjes. Of je nu heerlijke broodjes voor de lunch, luxe ontbijtjes of complete diners op je afhaalmenu wilt zetten. In al deze gevallen zijn de volgende dingen erg belangrijk.
De klant is koning
Bij het samenstellen van je afhaalmenu is het van belang dat je weet wat de klant wilt. Is het die carpaccio die zeker niet mag ontbreken op de kaart of hebben ze meer behoefte aan andere specialiteiten van de kaart? Via bijvoorbeeld social media, kom je achter de wensen van je klanten.
Maar…
Naast de wensen van de klant is het belangrijk om na te gaan of de maaltijden wel geschikt zijn als afhaalgerecht. Het ene gerecht vergt veel meer handelingen dan het andere gerecht en dat signatuur gerecht wat normaal gesproken hét gerecht van de kaart is, blijkt misschien wel minder tot z’n recht te komen wanneer het als afhaalgerecht geserveerd wordt.
En…
Denk daarnaast goed na over wanneer je de gerechten kunt bereiden. Is het bijvoorbeeld mogelijk om het gerecht volledig klaar te maken in de middag, waardoor klanten ook om 15 uur of 16 uur hun bestelling kunnen komen halen, dan verleng je je openingstijden en maak je nuttig gebruik van de dag.
Creëer “specials”
Wanneer je bepaalde “specials” op het menu laat verschijnen, waarvan je er een X aantal bereidt, wek je interesse bij mensen. Wanneer ze wel benieuwd zijn naar het gerecht en het een schaars product is, zullen ze eerder geneigd zijn het te bestellen… De beruchte Fear Of Missing Out. Wel is het belangrijk om dit ook goed te communiceren met je klanten.
Wees positief
We leven allemaal in een moeilijke en onwerkelijke tijd waarin we niet gemakkelijk even een leuke avond in een restaurant kunnen doorbrengen. Toch blijft iedereen behoefte hebben aan deze positieve momenten en restaurants kunnen hieraan bijdragen. Maak het plaatje compleet met aantrekkelijke verpakkingen en leuke boodschappen zonder het te ingewikkeld voor jezelf te maken.
Haal het meeste uit je afhaal en take away maaltijden en enjoy goodlife!
Vind meer eten en drinken op het lifestyle voor mannen platform mensgoodlife.