hoe-optimaliseer-jij-je-eigen-website
hoe-optimaliseer-jij-je-eigen-website

Hoe optimaliseer jij je eigen website?

Heb jij een eigen website, maar wil je hoger komen te staan in de zoekresultaten van Google? Dan kom je met seo optimalisatie al een heel eind. SEO, ook wel Search Engine Optimization genoemd. SEO bestaat uit drie belangrijke pijlers: content, techniek en linkbuilding. In dit artikel geven wij je vier tips die helpen bij het optimaliseren van je website. Een stevige basis zorgt al voor een betere vindbaarheid in Google. De volgende onderwerpen komen aanbod:

  1. Titel
  2. Meta Description
  3. Content
  4. Backlinks

Tip 1: Sterke en relevante HTML titel

De HTML titel op je website, ook wel de title tag, is een van de belangrijkste onderdelen op elke pagina. Wanneer jij je website wilt optimaliseren voor de zoekmachine is dit het eerste waar je naar gaat kijken. Om tot een sterke en relevante titel te komen kan je de volgende checklist erbij houden:

  1. De titel bevat minimaal 1 relevant trefwoord. Het liefst ook vooral in de titel.
  2. De titel bevat maximaal 65 karakters. Dit is inclusief spaties.
  3. De titel moet pakkend zijn. Stop de titel daarom niet vol met meerdere trefwoorden.

Tip 2: Meta Description

Door middel van de meta description kan jij je bezoekers in paar zinnen vertellen wat zij op je webpagina kunnen verwachten. Dit heeft geen directe invloed op de SEO waarde, maar wel indirect. De description komt namelijk wel duidelijk naar voren in de zoekresultaten van Google en kunnen het klikgedrag van de zoekers beïnvloeden. Het doorklikpercentage heeft vervolgens wél invloed op je SEO waarde, vandaar dat je ervoor moet zorgen dat de meta description pakkend en relevant is. De volgende checklist helpt je op weg:

  1. De description moet potentiële bezoekers aantrekken, onderscheid je hierdoor van de concurrenten. Noem bijvoorbeeld belangrijke USP’s.
  2. De description mag maximaal 155 karakters bevatten. Dit is inclusief spaties. Wanneer je hier overheen gaat breekt Google je tekst af.

Tip 3: Sterke content

Google wordt steeds slimmer en kan hierdoor geschreven content beter beoordelen. Het is daarom van belang dat je webpagina’s beschikken over waardevolle content. Hoe kan je beoordelen of je content waardevol is? Wij hebben een checklist die je hierbij kan helpen:

  1. Zorg er voor dat je webpagina’s minimaal 250 á 300 woorden bevatten. Hoe meer content hoe beter, mits het relevant blijft voor de bezoekers.
  2. Werk met alinea’s en tussenkopjes (H2) en gebruik hierin belangrijke trefwoorden.
  3. Less is more, dit is ook het geval met trefwoorden. Trefwoorden zijn belangrijk voor je content, maar let op dat het wel ‘natuurlijk’ leesbaar blijft.

Tip 4: Backlink profiel

Vroeger was het vaak zo, hoe meer links je van andere websites naar jouw site kreeg hoe beter het was.Tegenwoordig kijkt Google voornamelijk naar de kwaliteit van de inkomende links. Daarom is het goed om te kijken naar de waarde die een website heeft, denk aan de TF, DR of DA waardes. Ook is het belangrijk dat de link van de website relevant is voor jou. Heb jij een website die gaat over kleding en mode? Dan is een link van een website die auto’s verkoopt niet relevant, ook al heeft de website een hoge waardering. Google is tegenwoordig slim genoeg om de relevantie van een link te kunnen beoordelen. Let hier daarom goed op bij het vergroten van je backlink profiel. Om goede backlinks te vergaren kan je dit lijstje erbij houden:

  1. Beoordeel je website op relevantie.
  2. Regel een backlink bij een leverancier. Indien dit van toepassing is.
  3. Verwerk bij voorkeur de link in een tekst of pagina die relevant is aan jouw website.

Naast deze vier tips zijn er ook nog andere aanpassingen die bijdragen aan de optimalisatie van je website. Begin bij de basis en werk vanuit hier verder. Succes met het optimaliseren!

Maak jouw website ijzersterk met SEO optimalisatie, enjoy goodlife!

Ontdek meer marketingtips op jouw favoriete mannenblog mensgoodlife.