Uit een analyse van Nationaal Luister Onderzoek, ook wel kortweg NLO genoemd, blijkt dat de gemiddelde luistertijd per dag tijdens corona op een hoger niveau ligt dan voor de pandemie. Bovendien lijkt dit te normaliseren, zo valt te lezen in “NLO Trends”. Dit is namelijk de naam dat het rapport heeft gekregen. Deze analyse is gedaan om uit te zoeken wat voor de impact het coronavirus heeft op het luistergedrag van Nederlanders. Het onderzoek toont aan dat de gemiddelde luistertijd direct nadat de crisis begon relatief erg is toegenomen. Na een tijdje ligt dit nog steeds op een hoger niveau dan voor de virus. Dit is enigszins opvallend, aangezien je een Dakine rugzak of Fjallraven rugzak vaak thuis kunt laten staan doordat je zoveel mogelijk vanuit huis moet werken. Zo kan je tas van Castelijn en Beerens ook gewoon in de kast blijven staan, want die zul je ook amper nodig hebben op het moment.
Bijna 3 uur per dag
Uit de analyse van Nationaal Luister Onderzoek genaamd “NLO Trends” blijkt dat Nederlanders van 10 jaar en ouder inmiddels bijna 3 uur per dag naar de radio luisteren. Om precies te zijn ligt het gemiddelde op 168 minuten per dag, wat dus ruim twee uur en drie kwartier is. Onder de mensen die daadwerkelijk naar de radio luisteren ligt het gemiddelde nog vele malen hoger. Deze groep hebben namelijk een gemiddelde luistertijd van 265 minuten per dag, wat dus meer dan 4 uren is. Beide niveaus liggen een stuk hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Respectievelijk is het met maar liefst 11 en 13 procent gestegen. Bovendien haalden de radiozenders gezamenlijk een bereik van 83 procent, wat al een periode ongeveer het geval is.
Voornamelijk vanuit huis
Bovendien blijkt uit het onderzoek van Nationaal Luister Onderzoek dat een ruime meerderheid naar de radio luistert vanuit eigen huis. Dit is natuurlijk hartstikke logisch, want de meeste mensen werken door de coronamaatregelen thuis. Ook studenten hoeven minder naar school om ervoor te zorgen dat de besmettingen enigszins beperkt blijven. Thuis luisteren heeft dan ook verreweg het grootste aandeel van het totale luistervolume, dit ligt op zo’n 75 procent. Vergeleken met een jaar eerder is dit percentage ontzettend gestegen. Toen werd er echt een stuk minder thuis naar de radio geluisterd. Ook wordt er duidelijk minder geluisterd in auto.
The Big Four
Daarnaast tonen de cijfers van Nationaal Luister Onderzoek ook aan dat er sprake is van The Big Four. Dit zijn natuurlijk de vier radiostations met het grootste marktaandeel. Op dit moment zijn dit NPO Radio 2, Qmusic, Radio 10 en Radio 538. NPO Radio 2 is nog altijd de koning van de jungle, het heeft namelijk een marktaandeel van 12,4 procent. De andere drie zenders liggen hier toch wel een stukje achter. Qmusic, Radio 10 en Radio 538 hebben namelijk een marktaandeel van respectievelijk 11,2 procent, 10,2 procent en 10,0 procent. Toch is Qmusic en Radio 538 de laatste tijd qua weekbereik wel groter dan NPO Radio 2.
Werk vanuit huis, laat je tas thuis staan en zet de radio aan, enjoy goodlife!
Lees meer medianieuws op lifestyle blog mensgoodlife.