Eind jaren negentig was het zover, de Seat Leon had zijn intrede gemaakt op de wegen. Nu, jaren later, zien we deze auto nog steeds vaak voorbijkomen. De Seat Leon ondergaat elke keer weer een mooie metamorfose. Van puur uiterlijke aanpassingen tot diepere systeemveranderingen. Deze bak blijft zich in alle opzichten ontwikkelen om de fijnste rijervaringen te leveren.
Een shoutout naar de vertrouwde Seat Leon!
Ondertussen zitten we alweer bij de 3e generatie van de Seat Leon. Kort geleden heeft dit model nog een ‘facelift’ gehad. Deze wagen, die een mooie balans biedt tussen de praktische gezinsauto en de aantrekkelijke sportauto, heeft veel te bieden.
Wat we kunnen zien van de Seat
Als we een kijkje nemen tussen alle mooie wagens die er tegenwoordig zijn, wil het oog natuurlijk allereerst wat. En ja, een Seat model als de Leon biedt het oog zeker wat. Een mooie en brede overkapping van het dashboard (waaronder meteen het scherm van de navigatie te vinden is) valt meteen op. Naast de bekende audio-, telefoon- en navigatie-opties komt de Seat met een wat onbekendere mogelijkheid bij het middenconsole. Hier is een opbergvak te vinden waar mobiele telefoons via inductie kunnen worden opgeladen! Het gaat niet supersnel, maarrr.. na een lekker tripje staat er toch zeker ‘100%’ bij die batterij.
Als wij deze auto instappen zal het ons nergens aan ontbreken. Deze wagen beschikt over een prima interieur waar we eigenlijk niks over te klagen hebben. Fijne stoelen, mooie bekleding, genoeg ruimte… Anything else?
Mooi van buiten én van binnen
Als we vervolgens de motorkop openen en de (in eerste instantie) onzichtbare onderdelen onder de loep nemen, komen we bij de volgende interessante feiten. De motor die we hier vinden is er niet zomaar eentje, een driecilinder 1 liter mét turbo en directe inspuiting en een vermogen van 115 pk. Oftewel, een prima motor ;). De Seat bereikt in 9,6 seconde de 100 km/h en kan tot een maximum van 202 km/h gaan. Voor een auto in deze klasse zijn dat hele goede statistieken. Helaas kunnen we de maximumsnelheid niet testen op de Nederlandse snelwegen. Nou ja, het kán wel, maar dat willen wij je alles behalve aanraden. De Duitse wegen bieden wellicht uitkomst.
En dan nog…
Zuinig, comfortabel en sportief zijn woorden die zeker op deze Seat slaan. Extra comfort wordt geleverd doordat deze bak soepel en snel schakelt (zonder te schokken(!)). De sportstand geeft net dat beetje meer en ‘even inhalen’ op de snelweg wordt piece of cake. Deze auto rijdt 1 liter op 16,5 kilometer en is daardoor ook nog eens een zuinige auto!
Dus… het totaalpakket vind je in een Seat Leon!
Ontdek meer auto nieuws op het lifestyle platform mensgoodlife!