Stimuleer je creatieve instinct

Raak geïnspireerd door de 23-jarige, Marc-Joost Mulder uit Tilburg, met hoe hij kunst, kleding en jongeren bij elkaar brengt.

Wat is Instinct One?

Instinct One is een label waarbij het creatieve instinct op nummer één staat. Het creatieve instinct trekken wij naar een breder publiek, door actief deel te nemen in creatieve sectoren als kunst, fashion en lifestyle.

Kunstenaars vormen de basis van Instinct One. Door samen te werken met talentvolle kunstenaars, zorgen we ervoor dat ze de mogelijkheid krijgen om gezien te worden, op evenementen, in winkels, op straat en meer.

Onze hoofdactiviteit is het neerzetten van verschillende kledingcollecties in samenwerking met talentvolle kunstenaars. Daarnaast organiseren we ook exposities waarin de werkelijke kunstwerken tentoongesteld worden. Daarmee creëren we zowel een online als offline platform.

Waarom Instinct One?

“Creativiteit is aanstekelijk, geef het door – Albert Einstein”

Instinct One staat voor het creatieve instinct op nummer 1. Dit komt vanuit de gedachte dat we samenwerken met creatieve kunstenaars die het creatieve instinct al in zich hebben. Maar ook hoe we ervoor kunnen zorgen dat creativiteit gestimuleerd wordt bij anderen.

Hoe is Instinct One ontstaan?

Er zijn een aantal factoren die ervoor hebben gezorgd dat Instinct One is, zoals het nu is. Sowieso is kunst iets wat mij altijd al raakten, maar toch zou ik niet snel een kunstwerk kopen. Het is niet echt toegankelijk en in de meeste gevallen niet betaalbaar voor jongeren.

Tijdens een schoolproject kreeg ik samen met klasgenoten de opdracht om een kunstenaar meer naamsbekendheid te geven en een platform te bieden, zodat hij kan leven van zijn kunst. Uit brainstormsessies kwam ik bij… kunst op kleding laten bedrukken. Het is een goede manier om naamsbekendheid te krijgen en het is eenvoudig uit te dragen en te laten zien aan een breed publiek.

In eerste instantie was de gedachte om een conceptstore op te zetten. Een combinatiewinkel tussen kunst en kleding. Door de ongunstige economische tijden ben ik zelf verder gaan denken hoe ik de onderneming voor mezelf ook wat meer toegankelijk kon maken. Vanuit daaruit is de gedachte gekomen een platform te bieden voor talenvolle kunstenaars. Samen met kunstenaars werken aan projecten en deze uitbrengen via evenementen en de website: www.instinct-one.com.

Wat is zo uniek aan Instinct One en waarmee onderscheiden jullie t.o.v. andere platforms?

Instinct One biedt een platform voor de opkomende kunstenaars. Waarbij we ons focussen op beeldende kunstwerken, die we buiten galeries om uitdragen door middel van kleding. Met de gedachte om kunst toegankelijker te maken. Datgene waar de galeries juist moeite mee hebben, proberen wij een oplossing voor te verzinnen.

We zien graag jongeren die geïnteresseerd zijn in kunstwerken en creatieve uitingen. De doelgroep die wij willen aanspreken hiervoor is tussen de 18-30 jaar. Jongeren die nog geen vetpot hebben om kunstwerken van grote waarde te kopen. Juist omdat kunstwerken van opkomende kunstenaars wel van waarde kunnen worden is het belangrijk dat we de jonge doelgroep hierbij betrekken. Uiteraard is kunst voor iedereen en wilt niemand uitsluiten, regelmatig worden er dan ook evenementen georganiseerd die voor iedereen toegankelijk zijn.

Wat zijn de ambities?

Uiteindelijk wil ik toch een fysieke winkel waarin de kracht van kunst en kleding samenkomen. Voordat ik dit wil opzetten, is het de bedoeling dat we pop-up stores opzetten in verschillende steden. Hierbij betrekken we dan ook weer kunstenaars uit andere steden. De kracht van pop-up stores is ook dat je voor een korte tijd iets fysieks neerzet en daarna weer verplaatst naar een andere plek.

Wat doet Instinct One voor de maatschappij?

“Kunst moet het verstoorde geruststellen en het comfortabele verstoren – Banksy”

Kunst is een maatschappelijk thema. Steeds meer mensen zien het belang in van een creatieve opvoeding. Dit kan leiden tot creatieve oplossingen voor probleemstukken. Instinct One vindt het daarom ook belangrijk dat mensen op jonge leeftijd al te maken krijgen met culturele educatie. Via sponsoring van custom prijzen bij bijvoorbeeld Break Sessions (een breakdance competitie voor kinderen tot 16 jaar), willen wij jongeren op die manier prikkelen.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat de creatieve sector zijn waarde niet mag verliezen en met de projecten in samenwerking met kunstenaars willen we dit vasthouden.

Welke activiteiten en projecten voert Instinct one uit?

Samen met verschillende kunstenaars werkt Instinct One aan diverse projecten. Naast de kledingcollecties vind ik het belangrijk dat er exposities worden gehouden. Zo leg ik niet de focus op kunstenaars maar bied ik verschillende kunstenaars mogelijkheden. Op deze manier kunnen zij netwerken en een grote bereik genereren. Bij de exposities vinden er dan live art optreden plaats. Een live art optreden is dat een kunstenaar op dat moment zijn kunst ter plekke maakt en vertoont.

Hoe benaderen jullie kunstenaars en hoe ziet de samenwerking eruit?

“De kunstenaar heeft het universum in zijn gedachten en zijn handen – Leonardo Da Vinci”

We zijn altijd op zoek naar getalenteerd creatievelingen. De eerste samenwerking was met Xander Mulder, ook te gast bij Mensgoodlife. Dit was een fase om te kijken of het aansloeg bij het publiek. Door de vele toffe reacties zijn we direct verder gaan kijken naar volgende samenwerkingen. Nu hebben we een samenwerking met Flauwekul Art (Lars van der Zijden). Je leert in het proces heel veel nieuwe mensen kennen waarmee je toffe dingen samen kunt doen. De samenwerking is weer een heel proces die verschilt per samenwerking.

Hoe komen kunstenaars in aanmerking met Instinct One?

Jonge kunstenaars kunnen ons vinden via ons online platform. De focus ligt nu vooral op beeldende kunstenaars. Kunstenaars die bezig zijn met het maken van beeldende kunst zoals tekeningen, schilderijen en illustraties. Dit is goed te combineren met fashion. Het is wel gericht op kunstenaars die willen groeien en een doel hebben met hun werken. Daar willen wij in ondersteunen. Kortom, kunstenaars die er echt voor willen gaan.

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Blijf altijd jezelf, uit jezelf, heb vertrouwen in jezelf, ga niet op zoek naar een succesvolle persoonlijkheid en deze kopiëren. – Bruce Lee”

Natuurlijk gaan er nog vele samenwerkingen aan komen met jonge kunstenaars uit verschillende steden. Daarbij zullen we pop-up stores op zetten en jonge kunstenaars uit de stad hierbij betrekken. Daarnaast zullen we natuurlijk nog vele kledingcollecties neerzetten om de creativiteit te kunnen verspreiden.

Winactie Instinct One

Wil jij ook kunst uitdragen? Doen dan mee met de winactie voor een exclusief T-shirt & 5 panel cap, waar werken van Flauwekul Art in zijn verwerkt t.w.v. 54,90 + een artwork welke je wordt aangeboden door Instinct One

Volg de volgende eenvoudige stappen om kans te maken:

  1. Like mensgoodlife op Facebook
  2. Share de winactie
  3. Bedenk waar jij deze kunst wil exposeren.

Deze actie loopt af op: 15 juni 2015 [AFGELOPEN]

Check meer kleding voor mannen op lifestyle nieuws voor mannen.